Anexa la Hotararea nr. 9/2004 - Regulament
R E G U L A M E N T
de functionare a unitatilor comerciale si prestari servicii
1. Orice agent economic , indiferent de natura proprietatii, este obligat sa obtina autorizatie de functionare pentru fiecare unitate prestatoare de servicii , unitate de productie sau comerciala aflata în patrimoniul sau.
2. În aplicarea Hotarârii nr.9/2004 în perioada 10.martie. - 30.martie.2004 se va proceda la inventarierea tuturor unitatilor prestatoare de servicii si a unitatilor comerciale din comuna Pasareni , cu specificul profilului fiecarei unitati si agentul economic de care apartine (daca este cazul). În baza acestui reensamânt, se va întocmi, distinct, harta comunei cu unitatile prestatoare de servicii, pe categorii de servicii, si harta cu unitatile comerciale, pe profile.
3. Eliberarea autorizatiilor pentru prestari servicii si unitati comerciale se va face având în vedere harta întocmita cu acestea si necesitatea de a asigura o diversificare a acestora, astfel încât nevoile populatiei sa fie asigurate într-un mod cât mai îndestulator.
4. Schimbarea destinatiei spatiilor în care se desfasoara activitati prestatoare de servicii în spatii comerciale sau pentru alte destinatii se va face numai dupa o atenta analiza a unor asemenea solicitari si se va acorda doar în cazul în care în localitate exista unitati prestatoare de servicii cu acelasi profil .
5. Vor fi stimulateorice solicitari privind schimbarea destinatiei unor spatii în spatii în care pot fi desfasurate activitati prestatoare de servicii.
6. În conformitate cu prevederile Legea nr.650/2002 pe teritoriul administrativ al comunei Pasareni, pot desfasura unul sau mai multe exercitii comerciale persoanele fizice si juridice care îndeplinesc urmatoarele conditii:
a) sunt constituite si înregistrate legal
b) au ca obiect de activitate principal sau secundar comercializarea produselor si serviciilor de piata
c) detin autorizatiile de functionare eliberate în conformitate cu reglementarile legale în vigoare
d) au acordul primarului comunei pentru exercitarea activitatilor comerciale în zone publice în structuri de vânzare cu sediu fix sau ambulant, permanent sau, dupa caz, sezonier.
7. Persoanele juridice, respectiv societatile comerciale, regiile autonome si organizatiile cooperatiste, se autorizeaza în conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitati administrative pentru înregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
8. Persoanele fizice si asociatiile familiale se autorizeaza în conformitate cu prevederile Legii nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice si ale Hotarârii Guvernului nr. 58/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice.
9. Ocupatiile pentru care personalul angajat în efectuarea de activitati comerciale cu produse din sectorul alimentar si de alimentatie publica trebuie sa îndeplineasca în termen de un an de la data de01.ian.2003 una dintre cerintele profesionale - sa fi absolvit un curs de specialitate pentru comercializarea produselor alimentare si/sau de alimentatie publica, organizat conform legislatiei în vigoare; sa fi desfasurat cel putin 2 ani de activitate profesionala de comercializare de produse alimentare si/sau de alimentatie publica si sa fi absolvit un curs de notiuni fundamentale de igiena, organizat în conformitate cu dispozitiile legale în vigoare, sunt:
a) pentru comert cu amanuntul si alimentatie publica: sef de magazin; vânzator de produse alimentare; vânzatori ambulanti si asimilati; vânzatori la domiciliul clientului sau la comanda prin telefon; macelar; sef de unitate de alimentatie publica si sef de sala; ospatar; barman; barman-ospatar; bucatar; carmangier; cofetar; patiser; cofetar-patiser
b) pentru comert cu ridicata: sef de depozit; gestionar.
10. Cunostintele de specialitate ale personalului angajat în efectuarea de activitati comerciale cu produse din sectorul alimentar si de alimentatie publica pot fi dovedite cu unul dintre urmatoarele documente:
a) diploma/certificatul de absolvire a unei institutii de învatamânt preuniversitar, eliberata/eliberat în conditiile legii, pentru una sau, dupa caz, mai multe ocupatii prevazute la pct. 4
b) diploma/certificatul de absolvire a unei forme de pregatire profesionala pentru una sau, dupa caz, mai multe ocupatii prevazute la pct. 4, organizata cu respectarea prevederilor art. 16 din ordonanta
c) diploma/certificatul de absolvire a unei forme de pregatire profesionala pentru una sau, dupa caz, mai multe ocupatii prevazute la pct. 4, eliberata/eliberat de un organism acreditat în una dintre tarile membre ale Uniunii Europene
d) un document legal prin care se atesta exercitarea activitatii de cel putin 2 ani în meseria respectiva, în conditiile legii, în cazul în care persoana a lucrat într-o tara membra a Uniunii Europene, împreuna cu o diploma/certificat de absolvire a unui curs de notiuni fundamentale de igiena, organizat în conformitate cu legislatia nationala în vigoare
e) document care sa ateste vechimea angajatului în conformitate cu prevederile Codului muncii
f) diploma/certificatul de absolvire eliberata/eliberat de angajatorii care organizeaza programe de pregatire profesionala pentru angajatii proprii, pentru ocupatiile prevazute la pct. 4, efectuate cu personal de specialitate si care trebuie sa respecte prevederile art. 16 alin. (2) din ordonanta; în acest caz diplomele/certificatele de absolvire vor fi recunoscute conform legislatiei în vigoare.
11. Efectuarea de activitati comerciale si prestatoare de servicii fara autorizatie de functionare, în cazul ca nu întrunesc conditiile unei infractiuni, constituie si se sanctioneaza potrivit Legii nr.12/1990 privind protejarea populatiei împotriva actelor de comert ilicite si potrivit Legii nr.650/2002 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata. În cazul acestor contraventii se aplica prevederile O.G. nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
12. Nerespectarea prevederilor/conditiilor prevazute în autorizatia de functionare , constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit prevederilor pct.11 din prezenta, putând avea drept consecinta retragerea acesteia.
13. Documentele necesare în copie xerox pentru eliberarea autorizatiei de functionare sunt urmatoarele :
Persoane juridice
- Cerere (vezi model); DOSAR
- Statutul societatii sau Autorizatie Legea nr.507/2002(xerocopie);
- Certificatul de inmatriculare(xerocopie);
- Certificat de inregistrare fiscala (xerocopie);
- Anexe la Certif.înmatriculare :
- Autorizatia sanitara de functionare, xerocopie;
- Autorizatia sanitara veterinara de functionare, xerocopie, daca este cazul;
- Autorizatia de mediu, (xerocopie);
- Avizul organelor de pompieri (xerocopie);
- Acordul si avizele organelor de specialitate (ptr.medici, farmacii, cabinet radiologie);
- Extras de C.F.(actualizat max.3 luni) si/sau contract de inchiriere, (actul care atesta posesia legala a spatiului in care urmeaza sa se desfasoare activitatea) xerocopie;
- Aviz pentru schimbarea destinatiei incaperilor sau autorizatia de construire (xerocopie);daca este cazul
- Orarul de functionare;
- Acordul colocatarilor , in cazul in care spatiul are parti in folosinta comuna si a vecinilor autentificat pentru :
- unitati alimentatie publica;
- unitati prestatoare de servicii care produc poluare fonica sau chimica;
- program de functionare dupa ora 22 sau non stop;
- cazuri în care se utilizeaza aparate audio vizuale producatoare de zgomot;
- comert cu ridicata.
- Schita cu dimensiunile încaperilor si suprafata terenului destinat activitatii;
- Datele personale ale persoanei desemnate dintre angajatii proprii care raspunde zilnic de ordinea în local(daca este cazul - unitati alimentatie publica);
- Contract de salubrizare (xerocopie);
- Adeverinta/chitanta care sa certifice ca societatea nu are datorii la bugetul local ;
- Taxa "autoriz. de funct." de 100.000 lei - persoane juridice; xerocopie ;
- Licenta de difuzare a muzicii daca este cazul;
- Licenta jocurilor de noroc însotita de anexa - cu seria jocurilor expuse;
- Autorizatie montare firma - daca este cazul (xerocopie)
- Copie buletin identitate
14. Documentele necesare în copie xerox pentru viza anuala a autorizatiei de functionare sunt urmatoarele :
- Cerere de prelungire a autorizatiei- xerox (vezi model);
- Autorizatia de functionare eliberata de Primaria comunei Pasareni;
- Taxa de 100.000 lei.
15. Documentele necesare în copie xerox pentru eliberarea autorizatiei pentru comercializare diefrite produse de catre comercianti ambulanti :
- Cerere (vezi model); DOSAR
- Statutul societatii sau Autorizatie Legea nr.507/2002(xerocopie);
- Certificatul de inmatriculare(xerocopie);
- Acordul si avizele de functionare
- Orarul de comercializare cu mentionarea satelor;
- Adeverinta/chitanta care sa certifice ca societatea nu are datorii la bugetul local ;
- Taxa "desfacere produse" de 111.000 lei/zi/persoana - persoane juridice; xerocopie ;
- Copie buletin identitate pentru fiecare persoana;
16. Structurile de vânzare cu amanuntul , unitatile de alimentatie publica si cele în care se presteaza servicii de piata pot fi deschise publicului în toate zilele saptamânii. În functie de necesitate, orarul de functionare poate fi stabilit astfel :
a. în încinta unitatilor (special amenajate) :
Structurile în care se presteaza servicii de piata : pâna la ora 2200 ;
b. în zone publice si/sau în afara incintei unitatilor (terase, curti, etc.):
pâna la ora 2200 ;
17. Obligatiile unitatilor prestatoare de servicii , unitatilor de productie sau comerciale :
(1) asigurarea ordinii publice;
(2) conducatorii acestora sunt obligati sa execute împrejmuiri, grilaje, obloane, încuietori sigure, iluminat de securitate, sisteme de alarma sau alte asemenea mijloace necesare asigurarii pazei si integritatii bunurilor;
(3) în cazul unitatilor de alimentatie publica : desemnarea unei persoane, care sa raspunda zilnic de ordinea în local, a carui nume va fi adus la cunostinta publicului prin afisare, în interiorul unitatii, într-un loc vizibil si care are atributii în mentinerea si restabilirea ordinii publice sau diminuarea efectelor acesteia prin : - apelarea de urgenta la fortele de ordine locale sau/si la Dispeceratul Centralizat Integrat; - oprirea muzicii; - aprinderea luminii; - interventie de urgenta pentru aplanarea pe cât posibil a conflictului; - calmarea cetatenilor din incinta localului ;
(4) sa asigure ordinea si curatenia permanenta a localurilor si spatiilor exterioare aferente în care îsi desfasoara activitatea si a locurilor de depozitare a marfurilor si ambalajelor;
(5) sa asigure mentinerea calitatii marfurilor agroalimentare expuse la vânzare respectând cerintele de protectie a consumatorilor si regulile generale de comert;
(6) sa respecte cu strictete normele igienico-sanitare cu privire la productia, depozitarea si desfacerea produselor alimentare;
(7) sa întretina în stare de curatenie grupurile sociale, utilajele, mobilierul comercial si reclamele publicitare;
(8) sa participe la colectarea, îndepartarea si depozitarea reziduurilor numai în locurile special amenajate în acest scop;
(9) sa asigure personalului angajat o tinuta vestimentara adecvata specificului de activitate, în perfecta stare de curatenie;
(10) sa respecte normele de igiena si sanatate publica si sa ia masuri în permanenta pentru realizarea masurilor de dezinfectie, dezinsectie si deratizare;
18. Ca sanctiuni contraventionale pentru nerespectarea prevederilor pct.16 alin. (1) - (3) se sanctioneaza cu amenda de la 200.000 lei - la 800.000 lei.
În functie de gravitatea actelor si faptelor contraventionale ca sanctiune complementara se va dispune :
(1) închidereaimediata a unitatii si efectuarea unei analize de urgenta, în termen de 24 ore în vederea stabiliriimasurilor legale care se impun;
(2) reducerea orarului de functionare aprobat;
(3) suspendarea autorizatiei de functionare pe termen determinat, pâna la eliminarea tuturor deficientelor constatate.
19. Pentru încalcarea în mod repetat a acestor prevedero, se va dispune retragerea autorizatiei de functionare de catre organul emitent.
Presedinte de sedinta
Szigeti Gheorghe